Så jobbar du kreativt inom ramarna för en e-handelsstrategi

Det kan låta som en självklarhet, men en tydlig strategi kommer vara a och o i en lyckad e-handelssatsning. Inom ramarna för en strategi kommer du och dina medarbetare bli mer kreativa och kunna vara innovativa då ni vet ert huvudsyfte med e-handelssatsningen.

 

Facit till att lyckas online

Handen på hjärtat, visst har du önskat ett facit för att lyckas online?

I en värld av oändliga valmöjligheter är en tydlig e-handelsstrategi ert facit för att lyckas online.  

e-handelstrategi hos Sigma

Varför behövs en strategi för e-handel?”En strategi hjälper dig att hitta ditt ”varför” på den digitala resan.”

Sofie Hedman, Affärsanalytiker Unified Commerce by Sigma. 

Så här går det till:

Nuläge: Vi går igenom nuvarande system, kanaler och KPI:er för att kunna skapa oss en klar bild av er verksamhet   

Strategi: Få tillgång till Sigmas över 30 år samlade kunskap inom digitalt arbete när vi tillsammans mer er tar fram er nya digitala strategi för att nå era mål.   Implementation På plats hos er hjälper vi er sedan att implementera er nya strategi och eventuella verktyg för att se till att ni har vad som krävs för att lyckas online.    

Analys: Två månader efter vi implementerat strategin följer vi upp för att säkerställa att vi fortsätter på rätt väg tillsammans och ger våra rekommendationer för nästa steg.   

Förbättring: Tack vare en ny digital strategi, ert facit för att lyckas online, kan vi nu se vad som behövdes åtgärdas för att ni ska nå era mål och ta verksamheten till nästa nivå.    

 e-handelstrtegi, så här går det till 

Låt oss därför avsluta med att se närmare på 5 frågeställningar som ni kan använda er av för att börja med er e-handelsstrategi redan idag:  

1. Har ni koll på den data ni behöver för att fatta grundläggande beslut?

Baserar ni er handel på känsla eller information? Det är data som öppnar upp för kreativitet och inte tvärtom. I den digitala världen behöver vi inte göra guesstimations utan har lyxen att enkelt mäta vår sajt. ·      

2. Vad är ert ”varför”?

Varför ska kunden handla hos er och varför har ni en e-handel? Kunder i dag ställer allt högre krav på att bolag att ha en tydlig vision och syfte, om ni inte vet detta, vet garanterat inte heller kunden varför de ska handla hos er. ·      

3. Är e-handeln er enda försäljningskanal eller har ni fler?

Hur ska ni i så fall arbeta med de olika kanalerna och hur skapar ni framgångsrik försäljning i alla led? ·      

4. Vem är kunden? Vad vill kunden? Hur beter sig kunden på er sajt? Vad är viktigt för er kund?

Att känna er kund utan och innan är grunden för en lyckad strategi. ·      

5. Var är ni idag, var vill ni vara om ett halvår, ett år och fem år?

Sätt upp mätbara mål på hur ni ska ta er till nästa steg där alla i teamet är väl införstådda med hur de i sina roller kan hjälpa bolaget att lyckas.

Ladda ned vårt whitepaper om e-handelstrategi

Läs mer här: The Paradox of Choice – Barry Schwartz

Se mer här: Barry Schwarts TED talk about The Paradox of Choice

Våra andra tjänster för e-handel och digitala strategier, läs mer här

Vill ni vill ha mer info och arbeta med konsulter som förbättrat webbupplevelser i 30 år, kontakta mig 

Sofie Hedman Projektledare & Affärsanalytiker på Unified Commerce Sigma

Unified Commerce by Sigma

sofie.hedman@sigma.se

+46 735-04 21 47