OMNIKANALKOMMUNIKATION FÖR TUI

Sigma har hjälpt TUI med implementering och support av en lösning för omnikanalkommunikation i ett enda gränssnitt. Lösningen kommer i form av Sigmas Unified Communication.

 

Reseföretaget TUI Nordic har samarbetat med Sigma sen 2005. Genom Fråga Guiderna, den digitala service företaget ger alla sina kunder via appen Min Semester, samt via SMS och e-mail, har kunderna direktkontakt med guiderna på resmålet – både före och under semestern. Resenären, lokala guiden på resmålet, kundtjänst och webb delar samma information i ett och samma gränssnitt.

Personaliserad service

Nyckeln till Fråga Guidernas framgång är en personaliserad och differentierad dialog – resenären skall uppfatta att varje meddelande är aktuellt, informativt och relevant. Sigmas omnikanalplattform möjliggör att rätt budskap till rätt person vid rätt tid och via rätt kanal kan skickas och tas emot.

Automatiserade processer

Med hjälp av helt automatiserade processer kan TUI vara proaktiva med allt från service information som hur en resenär kontaktar kundtjänst, var och när guider finns tillgängliga, till helt personaliserad information som vilket rullband väskan kommer på och vilket bussnummer som tar dig till just ditt hotell. Eller varför inte vilken tid och plats din transfer för hemresan bär av. 

Genom att föregå resenärer med sådan information kan TUI både minska manuellt arbete på plats samt förebygga en rad givna frågor från resenärer - vilket frigör tid till andra uppgifter. Unified Communication hjälper i det avseendet både till med att bygga lojalitet och kundnöjdhet så väl som att hjälpa till att bidra med viktig information.

Tjänsten har på senare tid utvecklats till att även stödjas av Artificiell Intelligens (AI) där exempelvis vissa generiska frågor, som kundens transfer tider besvaras automatiskt av en chatbot, vilket också hjälper TUI att lägga fokus där det behövs som mest.  Lösningen har även en naturlig ingång till att stödja marknadsavdelningen i såväl försäljning, som utflyktserbjudanden som i kundnöjdhetsundersökningar.    

Huvudsakliga användningsfall för TUI:

  • Personaliserad masskommunikation
  • Gruppmeddelanden
  • Transfer information
  • Flyg och förseningsrelaterad information
  • Krishantering
  • Merförsäljning
  • Undersökningar

 

Baserat på goda resultat och en positiv påverkan på kundresan för TUI Nordics kunder, så har implementationen av Unified Communication växt till flera bolag inom TUI. Idag levereras tjänsten utöver TUI Nordic till såväl TUI Group (UK) och TUI Destination Experience (Spanien) och Nazar. TUI har idag över 3500 unika användare av systemet. De skickar årligen över 25 miljoner meddelanden till resenärer från 12 länder på 10 olika språk.

TUI har genom Fråga Guiderna möjligheten att kombinera viktig information och service med kommersiella och personliga erbjudanden i dialogen med kunderna.

Läs mer om lösningen Unified Communication