Reflektioner av 2019
Vi lämnar nu 2019 och faktiskt hela 2010-talet bakom oss och blickar nu framåt mot 2020 och nästa decennium av innovation, teknik och affärer. Men innan vi gör det så ska vi ägna lite tid åt reflektion. Att stanna upp reflektera, förstå och lära av det som varit är oftast den snabbaste, mest smärtfria vägen framåt.
Innovation, Teknik och Affärer
Det sägs att vi tenderar att överskatta teknikutvecklingen på kort sikt och underskatta den på lång sikt. Facebook, Amazon, Adobe, Apple och Microsoft är 4 företag som gjort en otrolig resa de senaste 10 åren och har haft bland de starkaste tillväxttakterna i världen vad gäller globala varumärken.
Så vad har gjort att dessa varumärken kunnat växa flera hundra procent de senaste decenniet?
Jag tror att den absolut största anledningen är innovation, och möjligheten att anpassa sig och sitt erbjudande i tiden. Samtliga av dessa företag har snabbt (över en 10 års period) gjort om sina affärsmodeller och helt eller delvist gått över till till abonnemangs/hyr modeller. De har också ständigt letat efter nya möjligheter antingen via uppköp så som Instagramköpet av Facebook eller utvecklingen av egna tjänster så som Apple tv+ eller Amazons prime och inte minst det stenhårda racet om röstassistenterna Cortana, Siri, Alexa och google home.
Aktie | Land | Marknadsvärde med EUR |
Microsoft | USA | 851,5 |
Amazon | USA | 785,2 |
Apple | USA | 723,8 |
Alphabet (Google) | USA | 642,8 |
USA | 383,1 | |
Tencent | Kina | 355,4 |
Intressant är också att dessa företag jagas och kommer mest troligen (vissa av dem i alla fall) att passeras av Kinesiska uppstickare. Tencent är redan 2019 Världens 6:e Största bolag om man kollar till Marknadsvärde. Inte långt efter kommer också Kinesiska Alibaba. Det har visat sig att flera västerländska företag så som Google och Uber har haft svårt att göra affärer i Kina och har båda varit tvungna att backa från sina Kina expansioner. Detta samtidigt som Alibaba, Xiaomi, och Huawei Växt kraftigt i Kina och håller på att expandera till den västerländska världen.
2019 för Sigma
2019 bjöd på mycket mer strategi och rådgivning jämfört med tidigare år för vår del. Många kunder efterfrågade råd och best practice. Vart ska man sats och vad kan vänta, ska man välja headless eller allt i ett, Är det viktigast med bra content eller design, hur ska man tänka angående multi och omnikanal?
Det finns ofta inte ett enkelt eller definitivt svar utan det beror så mycket på vart man kommer ifrån, vilken industri man verkar inom och vad för ambitioner och mål man har som företag. Men det finns helt klart ett par guidande områden och tankar som vi tänkte lyfta här för att hjälpa guida er i rätt riktning.
- Stractics (Strategy & tactics)
Börja med att bryta ner och definiera er vision och mål till en väldefinierad strategi, strategin ska berätta varför och vad ni ska göra, jag skulle rekommendera er att hålla denna på en 3 års basis max med en 5 års horisont. Sen kanske det viktigaste av allt Taktiken. Den bör vara på ett 1-2 års horisont och definiera de konkreta åtgärderna som ska utföras för att börja röra företaget mot det långsiktiga målet.
2. Inventera
Den snabbaste vägen framåt ofta att stanna upp och reflektera. För att kunna fatta bra beslut gällande strategi och taktik gäller det att ha koll på sin förutsättningar. Inventera därför Teknik/ Organisation/Människor och Kompetens, Partnerskap, Produkter/Tjänster och Affär. Samtliga av dessa delar kan ha stor påverkan positiv och negativ på er fortsatta resa framåt.
Vi på Sigma önskar er ett helt fantastiskt 2020 och ett stort lycka till!
Vill ni prata med någon av oss är ni alltid välkomna att kontakta oss här.
2020-01-08
Unified Commerce
E-handel
Kundupplevelse CXM
CMS
Web
UX
PIM