Reflektioner av 2019

Vi lämnar nu 2019 och faktiskt hela 2010-talet bakom oss och blickar nu framåt mot 2020 och nästa decennium av innovation, teknik och affärer. Men innan vi gör det så ska vi ägna lite tid åt reflektion. Att stanna upp reflektera, förstå och lära av det som varit är oftast den snabbaste, mest smärtfria vägen framåt. 

Innovation, Teknik och Affärer

Det sägs att vi tenderar att överskatta teknikutvecklingen på kort sikt och underskatta den på lång sikt. Facebook, Amazon, Adobe, Apple och Microsoft är 4 företag som gjort en otrolig resa de senaste 10 åren och har haft bland de starkaste tillväxttakterna i världen vad gäller globala varumärken. 

Så vad har gjort att dessa varumärken kunnat växa flera hundra procent de senaste decenniet?

Jag tror att den absolut största anledningen är innovation, och möjligheten att anpassa sig och sitt erbjudande i tiden. Samtliga av dessa företag har snabbt (över en 10 års period) gjort om sina affärsmodeller och helt eller delvist gått över till till abonnemangs/hyr modeller. De har också ständigt letat efter nya möjligheter antingen via uppköp så som Instagramköpet av Facebook eller utvecklingen av egna tjänster så som Apple tv+ eller Amazons prime och inte minst det stenhårda racet om röstassistenterna Cortana, Siri, Alexa och google home. 

 Aktie  Land  Marknadsvärde med EUR
 Microsoft  USA  851,5
 Amazon  USA  785,2
 Apple  USA  723,8
 Alphabet (Google)  USA  642,8
 Facebook  USA  383,1
 Tencent  Kina  355,4

Intressant är också att dessa företag jagas och kommer mest troligen (vissa av dem i alla fall) att passeras av Kinesiska uppstickare. Tencent är redan 2019 Världens 6:e Största bolag om man kollar till Marknadsvärde. Inte långt efter kommer också Kinesiska Alibaba. Det har visat sig att flera västerländska företag så som Google och Uber har haft svårt att göra affärer i Kina och har båda varit tvungna att backa från sina Kina expansioner. Detta samtidigt som Alibaba, Xiaomi, och Huawei Växt kraftigt i Kina och håller på att expandera till den västerländska världen.

 

 

2019 för Sigma

2019 bjöd på mycket mer strategi och rådgivning jämfört med tidigare år för vår del. Många kunder efterfrågade råd och best practice. Vart ska man sats och vad kan vänta, ska man välja headless eller allt i ett, Är det viktigast med bra content eller design, hur ska man tänka angående multi och omnikanal?

Det finns ofta inte ett enkelt eller definitivt svar utan det beror så mycket på vart man kommer ifrån, vilken industri man verkar inom och vad för ambitioner och mål man har som företag. Men det finns helt klart ett par guidande områden och tankar som vi tänkte lyfta här för att hjälpa guida er i rätt riktning.

  1. Stractics (Strategy & tactics)

  Börja med att bryta ner och definiera er vision och mål till en väldefinierad strategi, strategin ska berätta varför och vad ni ska göra, jag skulle rekommendera er att hålla denna på en 3 års basis max med en 5 års horisont. Sen kanske det viktigaste av allt Taktiken. Den bör vara på ett 1-2 års horisont och definiera de konkreta åtgärderna som ska utföras för att börja röra företaget mot det långsiktiga målet.

2. Inventera 

  Den snabbaste vägen framåt ofta att stanna upp och reflektera. För att kunna fatta bra beslut gällande strategi och taktik gäller det att ha koll på sin förutsättningar. Inventera därför Teknik/ Organisation/Människor och Kompetens, Partnerskap, Produkter/Tjänster och Affär. Samtliga av dessa delar kan ha stor påverkan positiv och negativ på er fortsatta resa framåt.

 Vi på Sigma önskar er ett helt fantastiskt 2020 och ett stort lycka till!

Vill ni prata med någon av oss är ni alltid välkomna att kontakta oss här.

hello 2019

2020-01-08

Unified Commerce
E-handel
Kundupplevelse CMX
CMS
Web
UX
PIM

Vill du få en lysande start på 2020? Kontakta oss.


Adan Hultgren
E-handel, PIM, digital strategi
adan.hultgren@sigma.se
+46 730 449515


Storefront levererar startklar nätbutik från 6 veckor

Hur vi skapade en bättre kundupplevelse för Michelin

PIMpoint 2020 har blivit ett digitalt event och Sigma är en av sponsorerna till detta fantastiska event

E-handel för Rusta på två veckor

The PIM Accelerator – a unique offer from Sigma based on Stibo Systems PMDM for Retail!

Unik paneuropeisk MDM allians

När behöver du ta in hjälp?

Sigma har tilldelats status som Contributing Gold Partner 2020 av Umbraco

Are you asking the right questions? - Get some answers and level up your MDM maturity today with free eBook

När krisen slog till – hjälpte kund bygga e-handel på två veckor

Med Microanalys får du tid till att växla upp din e-handel

Are you establishing your e-commerce business in the Nordics? Read this first!

Så jobbar du kreativt inom ramarna för en e-handelsstrategi

3 steg till att konverteringsoptimera din e-handel

Sigma IT förstärker e-handelserbjudande och satsar i Borås

Hur mår din e-handel, egentligen?

Hur dina besökare blir kunder, på e-handelsdagen 7H i Borås

Reflektioner av 2019

Självskatta er Master Data Management-mognad med nytt onlineverktyg!

Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter

Funderar du på nästa steg för att utveckla din digitala affär?

Tävla om strategiworkshop - möt oss på Näringslivsdagen

Stockholm Helsinki B2B Travel Show

Insikter kring språk och översättningar för PIM och Web

Lansering av Ciqola Carpets, webshop byggd av Sigma med Storm Commerce och Umbraco CMS

Sigma inleder samarbete med IHM BUSINESS SCHOOL

Stibo Connect 2019

Webinar: Umbraco och Storm – en vinnande lösning för din e-handel

Episerver partner close-up

I den digitala spåkulan inför 2019

Omnikanal på riktigt

Ny logga!

Vad är headless?

The story about Golden Record and how you get total control over your Content Provided data.

Overview of Sitecore eLearning

Hur du ställer in ditt första PIM iPMC- Extension på 5 minuter

Optimera prestandan i PIM iPMC

10 tips for the inRiver PIM developer

E-handel B2B vs B2C (3 VIKTIGA FAKTORER)

Sugcon India 2018 Retrospective

Förändringsdrivna IT-projekt

Vad är PIM?

Ta nästa steg med inRiver PIM

Sugcon India 2018

På väg till Camp digital

Sigmas inspirationsdag

SUGCON 2018, två dagar med inspiration

Före SUGCON Europe 2018

En dag pa Husqvarna

Efter Pimpoint 2018

Välkommen på frukostseminarium

Om sömlösa digitala ekosystem för handel på D-Congress

Sigma på PIMpoint i Malmö 12-13 april

Upplev den senaste tekniken live!

Sigma på Data2020 i Stockholm den 14 sept

Om digitalt ekosystem för handel på D-Congress

Seminarium om Unified Commerce as a Service

Lansering av Unified Commerce as a Service