3 steg till att konverteringsoptimera din e-handel
1. Vad är innebär en konvertering för er?
En konvertering kan betyda olika för olika bolag. Det allra självklaraste och som jag tror de flesta tänker på när de tänker konvertering är ett köp. Men innan man börjar optimera sin sajt är det viktigaste att tänka på vad en konvertering innebär för just er sajt. Vad en konvertering egentligen handlar om är när vi får kunden att agera som vi önskar på vår sajt. Detta kan innebära ett köp, men det kan också innebära att man läser klart en hel text, att man skickar in ett kontaktformulär eller att på något annat vis uppfyller sajtens syfte.
2. Är gräset grönare på andra sidan?
Upplever du att andra e-handlares sajter är bättre? Säljer konkurrenten mer? Det är dags att ändra på det, och vi ändrar det genom att testa sajten. Aha, byta färg på köpknappen kanske du tänker nu? Men det är betydligt mycket mer än så. Även om färgen på en köpknapp kan förändra mycket i en stor e-handel är det viktigt att sortera och prioritera. Gör en lista på allt du vill testa på sin sajt, och prioritera efter hur stor skillnad du tror att det kommer göra samt hur lång tid det kommer ta. Inspireras av andras sajter, men känn din egen sajt bäst. Gör det till en sport att veta hur dina kunder agerar och hur du kan hjälpa dem till en konvertering. Jag brukar förklara det som att det är som att gå in i ett IKEA varuhus. Du är på jakt efter en säng, så du går in. Väl inne finns det tydliga pilar du följer för att komma till sängen. Att gå åt fel håll känns bara väldigt obehagligt så du följer pilarna. På vägen tar du med dig en stekpanna och servetter för det tar alltid slut hemma. Du anländer till sängen. Du testar den, funderar men känner att nej, idag var inte läge att köpa den där sängen. Så du fortsätter följa pilarna till utgången. Väl där betalar du för dina ljus och stekpannan, och visst fick du med dig värmeljus också? För ärligt talar, vem har någonsin lämnat IKEA utan värmeljus? Du köper en korv för 5 kr och barnen får en glass, alla nöjda och glada. Två veckor senare beställer du sängen online istället, för vem orkar rodda med att få hem en säng?
På samma sätt kan man tänka kring en e-handel. Oavsett var ifrån dina kunder kommer in på din sajt och oavsett var de landar ska det finnas tydliga vägar att följa. De kanske inte köper den där stora dyra produkten varje gång på din sajt men de ska inte lämna den utan ljus, erbjuder du dessutom något extra vid kassan (korven) så kommer de dessutom lämna den och känna att de gjorde en riktigt bra affär och vi vill alla känna oss som vinnare.
3. När vinner vi? På tal om att vinna…
Jag är en stark förespråkare till att fira sina vinster, både i vardagen och vid mer festligare tillfällen. Som maratonlöpare vet jag att uthållighet är a och o, men känslan när man passerar mållinjen är oslagbar. Men om man inte riktigt vet när man passerat mållinjen då? Då blir det inte riktigt lika enkelt att fira sina vinster. Därför är det viktigaste i en konverteringsoptimering att mäta sina framsteg, och att mäta rätt. Det är genom data vi fortsätter optimera sajten, och det är genom data vi vet om vi gör framsteg. Genom att sätta upp tydliga mål, med rätt typ av uppföljning kan ni på ett enkelt sätt veta när ni vinner och börja fira framgångarna mer.
”It’s an Add to Cart kind of Day” – Unknown Genius
Läs mer om Konverteringsanalys här
Ladda ned vårt Whitepaper om Konverteringsanalys, här
Alla våra tjänster för e-handel och digital strategi:
- Microanalys, ladda ned PDF här
- Hälsocheck, översyn av e-handelssystem och försäljning, ladda ned PDF här
- E-handelstrategi, ladda ned PDF här
- E-handelskonsulter, ladda ned PDF här
- Etableringsstöd Norden, framgångsrik lansering på din nya marknad,ladda ned PDF här
- Strategiworkshop för ledningsgrupper,läs mer här
Vill du sälja mer på din sajt?
Sofie Hedman
Projektledare & Affärsutvecklare Unified Commerce Sigma
+46 (0)73 723 79 55
2020-03-11
Web
E-handel
Unified Commerce
Kundupplevelse CXM
CMS