När krisen slog till – hjälpte kund bygga e-handel på två veckor
Sigma i Dagens Industri
21/4-2020
– Det är en väldigt stark retailkund med fysiska butiker som nu valde att ställa om för att även finnas online, berättar Sofie Hedman, projektledare och affärsanalytiker på Sigma Unified Commerce.
– Vi kunde basera e-handeln på tillgänglig teknik inom den koncern de ingår i, men det rör sig om en helt ny lösning specifikt för dem. Allt har gått väldigt snabbt och Sigma har engagerat sina experter inom alla berörda områden.
– Det här är ett helt unikt läge och det ska bli otroligt spännande att se hur det tas emot. Digital stabilitet Coronapandemin är något som påverkar alla, och Sigma ser att allt fler företag prioriterar digital stabilitet, ställer om sig mer än tidigare till e-handel.
– Jag rekommenderar ingen att bygga en e-handel på två veckor, men om man verkligen måste så är det bra att skaffa sig en partner som har jobbat med det här förut. Digital närvaro och digital stabilitet är så mycket mer än att ha en e-handel. Inte minst handlar det om att bygga omnikanaler, så att kundupplevelsen blir densamma oavsett plattform. – Budskapet man förmedlar fysiskt måste kunna översättas online. Att ha stenkoll på data och kundbeteenden är prioriterat.
– Digitala kunder lämnar fotspår, så du kan alltid ha koll på data. Vi kan hjälpa dig att välja rätt väg för att driva utvecklingen framåt. Sigma Unified Commerce erbjuder en rad tjänster som kan stärka företags digitala stabilitet.
En hälsocheck kan exempelvis svara på frågan; Hur mår din e-handel – egentligen? – Kunden kan ha stirrat sig blind på en liten del av verksamheten, och då kan det behövas externa ögon som tar en titt. Vi gör en omfattande nulägesanalys och kommer med förbättringsförslag.
Länk till Dagens Industri artikeln: https://www.di.se/brandstudio/sigma/nar-krisen-slog-till-hjalpte-kund-bygga-e-handel-pa-tva-veckor/
Läs mer om Hälsocheck för e-handel här
Unik kommunikationsplattform
Företag behöver kunna kommunicera med sina kunder, nå ut med korrekt information till rätt personer, i rätt tid och på rätt sätt och att skapa en digital dialog genom 2-vägskommunikation. Sigma Unified Communication är en lösning som kan appliceras på de flesta behov kopplade till kommunikation, och ger dig möjlighet att leverera ett och samma budskap eller dialog oavsett kanal till en grupp eller enskilda individer.
Unified Communication har API för e-post, SMS, pushnotiser, WhatsApp och Messenger. Bland de som använder Unified Communication återfinns en av världens största researrangörer som använder den för sin digitala service. – Resebranschen är ett område där vår kommunikationsplattform fungerar väldigt bra.
Skolområdet är ett annat, men det är användbart inom många områden som kräver realtidskommunikation. Sofie understryker vikten av digital stabilitet. – Som vi har visat går det att lösa på kort tid om det krisar, men det bästa är såklart att stabiliteten redan finns på plats.
Läs mer om kommunikation för skolor här: https://www.sigmait.se/unified-communication-skola
Läs mer om Sigma Unified Communications här
Kontakta mig om du vill veta mer
Sofie Hedman, Affärsanalytiker & Projektledare, Unified Commerce Sigma
+46 (0)73 723 79 55
2020-04-22
E-handel
Unified Commerce
Web
Kundupplevelse CXM
CMS
UX