Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter
Om alla levde som genomsnittlige svensken skulle det behövas 4,2 planeter. Det har vi inte råd med. Även om Elon Musk med flera håller på att utforska andra möjliga himlakroppar att leva på så är det inte samma sak som vår fina jord.
Har du någon gång tänkt på hur du påverkar miljön?
|
Alla gör vi miljöpåverkan, frågan är bara hur mycket och vad vi gör åt det. På senaste tiden har det blivit en het debatt i media och mycket fokus har riktats mot miljön, inte minst tack vare Greta Thunberg. Jag är övertygad om att det inte är en fluga utan snarare sista chansen att vända skutan. Den åsikten verkar delas av många konsumenter och flera vänner och bekanta jag pratat med angående detta ämne säger att de allt oftare tar köpbeslut baserat på miljön.
Konsumenterna/Kunderna börjar ställa om och även så måste företagen göra. Sigma har gjort flera bra initiativ men tydligast är ett initiativ som kommer ske i December där i stort sett alla resor kommer att bytas ut mot onlinemöten och där det finns tydliga KPIer att följa upp på.
Andra exempel är Scorett som öppnar upp skomakeri i butiken för att förlänga livslängden på kundernas skor.
Telia i Örebro har renoverat om sin butik och slagit upp dörrarna precis bredvid sin reparations partner Lanmaster som reparerar kundernas mobiltelefoner.
NELLY.COM som 2018 och 2019 gjorde ett stort arbete med sin returhantering för att förbättra miljöpåverkan och kundupplevelsen i ett och samma projekt.
Sigma har implementerat lösningar för sina kunder där stor vikt lagts åt spårbarhet och mätvärden för produktion, material och påverkan. Miljöaspekten har varit ett krav senaste året och att att bygga in det i sina system har varit viktigt. Det är en trenden som vi är övertygade kommer fortsätter in i 2020 då vi senaste veckan haft flera kundmöten där just den frågan också diskuterats.
Imorgon 24 oktober kommer vi att befinna oss hos Storm för att gå på höstens stora event på temat hållbar e-handel med intressanta paneldeltagare från Autoexperten, Scania, Tricorona Climate Partner och PostNord.
Frågorna som kommer diskuteras är:
- Hur kan vi arbeta med klimatkompensation och klimatredovisning?
- Hur kan vi reducera miljöpåverkan i leverantörsledet?
- Hur kan vi arbeta smartare med förpackningar och returer?
- Hur ser framtiden ut inom transport?
2020 kommer miljön, spårbarhet och transparens stå högt upp på tapeten och vet du inte hur du ska anpassa dig till det så föreslår jag att börja med din produkt process och PIM för det påverkar hela organisationen och alla säljkanaler. Läs mer om PIM här.
Läs mer om storm event här (Tyvärr är det fullbokat 24 oktober men det kommer säkert fler tillfällen).
Vill du se hur mycket du påverkar miljön? Testa dig själv med hjälp av Klimatkalkylatorn här.
Vill du läsa nyheten om Scorett och hur de förlänger livslängden på skor klicka här.
2019-10-23
Unified Commerce
E-handel
Kundupplevelse CXM
CMS
Web
UX
PIM